Sjælen under landskabets træk

2022

 ’Sjælen under landskabets træk’ er en serie på 7 kombinerede træsnit og fotogravurer, og er lavet til projektet Med Rylen i Limfjorden, der er to ekspeditioner i 2022-23 med Achton Friis’ og Johannes Larsens gamle skib samt en udstilling på Johannes Larsen Museet i 2024.

Jeg var med i starten af første ekspedition i 2022 og fik set Livø på en lørdag i en weekend, der bød på hæftig søgang og høj sol.

Mit ærinde var at udforske dyrelivet med kamera for så at kunne have et grundmateriale til et eller andet. Jeg havde tillige tilmeldt mig en officiel national optælling af vildgæs, og havde som udgangspunkt at se hvor mange, der var på og omkring øen. Jeg så ikke en eneste.
Men mens jeg travede øen tyndt alene fandt jeg bl.a. fod af råvildt, en skydestige, en stor ruddel dåhjorte, en råbuk og ekskrementer efter den eller en artsfælle.
Jeg endte med at være en jæger uden jagtvåben, men i stedet en jæger med kamera. Og jeg endte med at se på mig selv som observerende og ikke jagende jæger.

Mine fotografiske forlæg blev brugt som grundlag for fotogravurer, som er en trykgrafisk teknik, der balancerer fint mellem fotografi og radering. Jeg ser ingen grund til at postulere, at jeg er fotograf, og det er uinteressant for mig at udstille et fotografi. Der skal en bearbejdning til, en transformation om man vil, for at det giver mening for mig. I dette tilfælde er det monokrome aftryk af en finérplade, der så at sige danner en farvet bund for motivet. Det går ikke helt op med tilpasningen af bundfarve og motiv, men det er okay, for vi jo i dette ekspeditions- og udstillingsprojekt i gang med at opdatere naturmotivet og synet på det.

Jeg fandt ret hurtigt mine forlæg for kedelige. Der manglede noget. Ikke en forklaring, snarere en samfundshjælper eller proptrækker. Derfor indragelsen af teksten, der tilsammen, om billederne hænger i den rigtige rækkefølge, danner en lille sekvens fra Kaj Munks jagtnovelle ’Hedesognet’.
Tekstsekvensen forklarer på poetisk vis, hvad jagt går ud på. At jagt ikke bare er det synlige bytte, men også alt det andet. Navnligt jægerens sjæl under landskabets træk.

MED BØSSEN I HAANDEN SER DU HVAD ANDRE IKKE SER
Fotopolymergravure og træsnit, ed. 4,440 mm x 600 mm [200 x 300 mm]
Foto: Johannes Larsen Museet

IKKE BLOT HARENS FOD OVER MULDEN
Fotopolymergravure og træsnit, ed. 4,440 mm x 600 mm [200 x 300 mm]
Foto: Johannes Larsen Museet

ELLER AGERHØNENS VINGESTREJF OVER SANDET IDET DEN HAR LETTET
Fotopolymergravure og træsnit, ed. 4,440 mm x 600 mm [200 x 300 mm]
Foto: Johannes Larsen Museet

ELLER RÆVELUNTENS FEJ AD SNEEN
Fotopolymergravure og træsnit, ed. 4,440 mm x 600 mm [200 x 300 mm]
Foto: Johannes Larsen Museet

MEN DU SER OGSÅ DRYADEN I TRÆET
Fotopolymergravure og træsnit, ed. 4,440 mm x 600 mm [200 x 300 mm]
Foto: Johannes Larsen Museet

NYMFEN I KILDEN
Fotopolymergravure og træsnit, ed. 4,440 mm x 600 mm [200 x 300 mm]
Foto: Johannes Larsen Museet

SJÆLEN UNDER LANDSKABETS TRÆK
Fotopolymergravure og træsnit, ed. 4,440 mm x 600 mm [200 x 300 mm]
Foto: Johannes Larsen Museet

To the top ↑